tisdag 8 april 2014

Vill du sticka sockorna Påskris

Jag har börjat färga garn efter olika teman, ni har tidigare sett regnbåge och vårvinter. Nu har jag gjort en liten påse jag kallar påskris och av dem stickat sockorna "Påskris"
 Brunt ris med pastelltonade fjädrar.
 Sockan är slät med ett litet mönster runt skaftet och enkel istickshäl. Hälen och tån är randad på samma sätt som skaftet utan "krulledutter"
Viktigt: Sockorna är till dig för dig och du kan sticka sockor till nära och kära. Var bussig och visa mig och mitt arbete respekt genom att inte sticka och sälja påskrissockor. Garnbutiker får heller inte använda mönstret i sin försäljning (vilket jag varit med om när det gäller andra av mina gratismönster).
Glad Påsk till alla hälsar Tant Kofta

ps. Ni har väl inte missat att Dödergöks sockutmaning 2014, jag skall vara med. Nu skall det bli hela par sockor till mig själv och inte bara enkla som ligger i butiken och skräpar. ds

Sockor Påskris 
Material: 50 gr påskrisbrunt och 5 gram av 5 olika fjäderfärger i Tant Kofta handfärgad Trekking sockgarn 75% ull 25% polyester 420m/100gr.
Rundsticka nr 2,25 - 2,5 80 – 100cm lång Sockan stickas med magic-loop metod. Om du är osäker över hur det går till kan du gå in på youtube.com för att se en film.
Skaft: Lägg upp 60 m med brunt, slut stickningen till en ring och sticka sedan runt med rm i 5 varv. Vänd sedan och sticka åt andra hållet med rm i 5 varv. Sticka sedan prickmönstret
Varv 1.(fjäderfärg 1) 11rm, *vänd, lyft 1, 3rm, vänd, lyft 1, 3am, 12rm* upprepa *-* varvet ut avsluta med 1rm
Varv 2 .(fjäderfärg1) 11am, *vänd, lyft 1, 3rm, vänd, lyft 1, 15am*, *-* varvet ut avsluta med 4am Varv 3.(brunt), 8rm, *lyft 2m, med tråden bakom arbetet, 10rm* upprepa *-* varvet ut avsluta med lyft 2 m tråden bakom arb, 2rm
Varv 4 - 6 (risfärg) rm
Varv 7.(fjäderfärg 2) 5rm, *vänd, lyft 1m, 3rm, vänd, lyft1m, 3am,12rm* upprepa *-* varvet ut, avsluta varvet med 7rm istället för 12.
Varv 8. 5am,*vänd, lyft 1m, 3rm, vänd, lyft 1, 15am* upprepa *-* varvet ut avsluta med 10am istället för 15am
Varv 9 (brunt) 2rm, *lyft 2m, 10rm* upprepa *-* varvet ut avsluta med 8rm
Varv 10 – 12(brunt) rm Upprepa mönsterrapporten 2,5 gånger så att alla 5 fjäderfärgerna finns med på skaftet. Sticka därefter 10 varv m brunt
Förberedelse för istickshäl: 
Gör sedan 4 ökningar på följande varv, en ökning, en maska innanför ytterkanten på båda sidorna. (64m) Därefter 2 varv rm Upprepa 4 ökningar (68m) 2 varv rm. Ta en lös garnände i avvikande färg och sticka in den på ena sidans maskor 34. Flytta sen tillbaka de 34 m på vänster sticka och sticka dem som som vanligt igen med brunt garn.
1varv rm
Minska sedan 4 m under följande varv, en minskning, e maska innanför ytterkanten på båda sidor. (64m) Först genom en öhpt och därefter 2rm tills
2varv rm
Upprepa minskningarna på 4 ställen (60m)
Fot: 
Sticka runt i 11-12cm
Avmaskning tå:
Tån stickas med följande randning som upprepas under tiden som maskorna minskas. Varv 1(fjäderfärg) rm
Varv 2 (fjäderfärg) am
Varv3-4 (brunt) rm
Gör bara minskningarna då du stickar med brunt, 4 m på ett varv. I början och slutet av varje sida en m in från kanten. Först genom öhpt och därefter 2rm tills. För att få en lagom lutning på tån minskar du 8m varannan gång och 4m varannan. Byt fjäderfärg efter varje rand. När ca 10m återstår syr du ihop de sista maskorna med maskstygn.
Häl:
Plocka bort den lösa garnänden som tidigare stickats in så att maskorna frigörs, plocka upp dem på rundstickan. Vik stickningen på mitten och sticka enligt magic-loop metoden. Första varvet stickas med brunt och då plockas 2 m upp på varje sida i skarven mellan sidorna. Plocka upp maskorna en hel maska in från kanten.
Sticka sedan hälen på samma vis som tån. Sy ihop ihop hälen med maskstygn då 16 maskor återstår. 

Förklaringar:
rm – rät maska
am – avig maska
vänd – vänd din stickning och sticka åt andra hållet
lyft 1 – lyft över maskan från vänster till höger sticka utan att sticka den som om du skulle sticka den avigt
öhpt – lyft en m, sticka följande m rätt, dra sen den lyfta maskan över den nyss stickade.
2rm tills – sticka ihop två maskor med rm
(64) – inom parentes visar antalet maskör

Detta är en stickbeskrivning av Som du får som en present av mig. Sticka sockor till dig och dina nära och kära. Var bussig och visa mig och mitt arbete respekt genom att inte sticka och sälja påskrissockor. Garnbutiker får heller inte använda mönstret i sin försäljning, De är bara till för privat bruk!
Om du upptäcker något fel eller undrar något måste du höra av dig. hej@tantkofta.se

19 kommentarer:

Krickelina sa...

Men så fint påskris! Passar utmärkt hemma hos mig där vi är allergiska. Mer till att-göra-listan!

Anette L sa...

Tack! Och Glad påsk!

Anonym sa...

Tack. de ska jag sticka till mig i påsk!
Hälsningar Britta

Anonym sa...

Tack. de ska jag sticka till mig i påsk!
Hälsningar Britta

Vuxenmamman sa...

TACK finaste du! Ska testa dessa. KRAM

Eva S sa...

Tusen tack! Du är en ängel!
Kram!

Nettan sa...

Tack för ett härligt mönster!
Ha det bäst =)

Efwa - Medea sa...

Tack snälla du! Nu får jag leta påskgarn i samlingen också. Får nog öka antalet sockor i utmaningen också...

Anonym sa...

Tack så mycket! Glad Påsk! :) Eva H

Lena sa...

Tack så mycket för det fina och inspirerande mönstret. GLAD PÅSK !!

Kerstinsdottern sa...

Testade i gårkväll med lite "skräpgarn" ... blir så fint och var roligt att göra! Ska kolla vad jag har för garner och göra mig ett par!
Tack för det fina mönstret!

Carina sa...

Stort tack för mönster och en riktigt Glad Påsk!!!

Anonym sa...

Tack snälla för beskrivningen.
Glad Påsk!
mvh Irene

Jenny sa...

Tack så mycket!

Maria sa...

Tack för mönstret och hoppas att du får ihop din egen sockutmaning mellan allt färgnde av alla underbara garner 😊

Vickan-Pickan sa...

Tusen tack för mönster. Så generöst att dela med sig så.
Kram

Lena sa...

Tack snälla för sockmönstret

Lena Wärnbring

Susann sa...

Tack snälla för beskrivningen...ska absolut testa denna varianten och den super snygga hälen...

MVH Susann i Kalix

pia sa...

Visst är mönstret till barnstrumpor? För 12 cm fot är inte en 38 i allafall.