måndag 6 augusti 2012

Samma beskrivning men olika vantar

Som det flesta kanske redan vet jobbar jag så jag ofta träffar små ungar ute på olika förskolor. Barn som under en stor del av året går och fryser om händerna. Antingen har de alldeles för tjocka och klumpiga vantar som inte går att leka med som de tar av sig för att kunna leka eller också små mirakelvantar som deras förskollärare kämpar med så att alla fingrar hamnar där det ska.
 Kanske sockgarn kan vara ett alternativ till mirakelvantarna under vårvinter och höst innan det blir smällkallt, maskintvättbara, lekvänliga och lite lagom tjocka? För att snabbt prova tog jag fram ett mönster jag gjort för tjockt ullgarn (200m/100gram och stickor 4) och började sticka med stickor 2,5 och sockgarnet trekking (420m/100gr) som jag alltid använder då jag färgar. Snacka om skillnad, den gröna är en herrvante och den lilla turkosa vanten kommer nog att passa Sven. Postar dem i morgon så Sven får prova.
 Det gröna "Gladvanten" har egentligen andra kamrater, dam, barn och liten barnvante.
På barnvantar brukar jag sticka en hålrand för gummiband så de sitter kvar.
Gladvantarna och lite annat skall med mig på äventyr på söndag den 12 augusti, då åker vi till Borås på slöjdstämma i Ramnaparken. Läs mer här
Ses vi? med hej fr. Tant Kofta

8 kommentarer:

Call design sa...

Alltid lika fina saker från dina stickor och med ditt underbara garn. Bra idé med sockgarnet!

Och sjalen likaså!

Tyg och otyg sa...

Vad fina de var, allihop!
När jag var liten tyckte jag inte om att ha vantar på mig, minns jag, hade bara det om jag skulle gräva i snön eller så. Men så var jag nästan alltid varm om händerna också, så jag frös aldrig. Till skillnad mot nuförtiden, när det känns som om cirkulationen till fingrarna har lagt av helt. :)

metamorphosis sa...

Absolut - mer ull till barnen och sockgarn är ju fasligt praktiskt när det kommer till tvätt!

Har stickat barnvantar både helt i sockgarn och kombinerat sockgarn och lovikka eller annat tovbart garn för att få vantar med tät och varm hand och en stretchig och tight mudd!

Heimlaga sa...

Tjusiga vantar hela bunten! Mina barn brukar ha stickade vantar några veckor vår och höst innan det behövs riktiga handskar. Jag håller mig till Novitas Nalle eller 7-bröder med 75% ull och maskintvättbart. Men inte blir ju vantarna riktigt fräsha trots tvätt när de används till att gräva i blöt sand. Moderna hightec handskar har helt klart sina fördelar...

Anonym sa...

Vilken toppenidé med gummibandet! Har alltid stickat vantar av sockgarn men ibland trillar de av de yngsta barnen.
/ Titti

MJsson sa...

Göör-läckra vantar ! Tycker alla har rätt å ha vantar av riktigt bra material =)

Anonym sa...

Finns det nåt mönster till dess superbra vantar??

Ann sa...

Men fantastiske farger! Jeg liker dem veldig godt :)