fredag 16 maj 2014

Sockblanks, Sockenklecks kan det bli socklapp på Svenska?

Häromdagen fyndade jag ett ställ för mina sockblanks hos en dam som avvecklar sin verksamhet. Det är egentligen ett ställ för nylonstrumpspaket. Tycker det blev perfekt för mina rullar.
 Sockblanks (eng) eller Sockenklcks (ty) är en glest stickad remsa som man färgar och sedan repar upp och stickar om igen. Det kan låta omständligt och det är det, men är man nörd så är man. Här kan du se bilder på flera sockblanks
 Mina är betydlig mer beskedliga, lägger remsan dubbel när jag färgar så det blir två likadana halvor.
 Här är en socka jag stickat och intill ligger den andra halvan som ett nystan och väntar på sin tur.
 Det är väldigt kul att sticka och se hur det artar sig. Jag hamnade vid en sjö om sommaren och riktigt kände hur fint vädret var.
 Ibland får jag frågan om det är svårt att sälja de extra fina härvorna jag färgar och ibland händer det att jag tänker att "Den här är prima virke och den lägger jag för mig" så som Povel Ramel sjunger i visan om Karl Nilsson. Den här rullen blev en sådan som jag lade undan till mig själv.
Nu ligger det två nystan och väntar som två bakelser. Jag vill ha grön tå så jag lätt kan se olivtonerna.
För har ni tänkt på att om man vill njuta av det man gjort skall det vara vantar eller sockar, en mössa ser ju bara andra.
Med hej fr. Tant Kofta.

6 kommentarer:

Maja sa...

De är absolut underbara oavsett namn;-)
Har du lust att tala om vad de kostar?
Kram//Maja

Mamma Mia sa...

Blir helt betagen. Fantastiska färger som blir sockor som man nästan tappar andan av. Finns det möjlighet för en storfotad arbetare att ha råd med detta garn(eller färga fram själv)?
Kram

Anna Martina sa...

De ser verkligen helt underbar ut! Hur har du gjort med hälen? Tycker det är så svårt att få gradienten att gå över fint om man stickar hälen samtidigt som man stickar strumpan. Men gör man en istickad häl så kommer den att avvika i färg, svårt det där!

Jenny sa...

Vilka härliga färger :)

pia sa...

Fresterska

Anonym sa...

Mmmmm Mycket läckert!!! Så fint upplagda frestelser..... KB