söndag 26 januari 2014

#finastefärgen

Ju mer garn jag färgar desto fler nyanser får jag syn på och fler och fler färger tycker jag om. När jag snöat in på en ton ser jag den lite överallt, ögat och tanken har ställt in sig på just den färgen.
Så här års är det citrustoner, de är tacksamma och roliga att färga, fyllda av energi.
 Lite längre fram när våren kommit är färger många skira och spröda, det är en lycka ett se vitsippsvitt med lite rosa stråk.
Under sommaren mättas tonerna. Blåbärsblått låter just så fint som tonerna är.

Året runt finns himlen med alla dess toner. Svårt att återge, de blir lätt banala och platta.
Här är ett försök, en himmelsk kofta av lösfärgad ull som jag spunnit ihop och stickat till en kofta
En färg som jag ofta färgar upp är "Nyponros" särskilt i sockgarn, kyligt rosa med gula små dots.
 En annan  är "Mossgrönt" ni ser väl mitt kamerafodral på stenen.
Och så har vi "Faluröd", den är så fin och lyfter andra färger så att de blir snyggare. Har ni tänkt på att Sveriges gröna skogar är så vackert gröna på grund av alla små röda stugor.
Om du har en smartphone tycker jag du skall gå med i Instagram, där kan du följa mig och få fler och dagsaktuella bilder på grejer och färgningar. Jag heter Tant Kofta även där och hänger du på Facebook så finns jag där som Tant Kofta. På instagram har jag skapat hashtaggen #finastefärgen där kan man lägga in foton på just finaste färgen. Kul om du hänger med och visar vad som är finaste färgen för dig.
Allt gott till dig fr. Tant Kofta

5 kommentarer:

Linda sa...

Du är så bra på färgeri! Jag älskar att man knappt ser ditt kamerafodral vid första anblicken... :)

monzan sa...

nej, det gjorde jag inte, såg din kameraväska på stenen alltså! Inte för en jag läste att det skulle finnas en väska där, upptäckte jag den! Bra bild!
Monzan

Marias stickning och läsning sa...

Sitter här i Sundsvall och tittar ut på en vintrig vy där det vita står mot en gråskala av skog och dova husfasader och blir varm av dina bilder och det du skriver om färger.

Leena sa...

Så läckra färger! Din kofta blev jättefin och kamerafodralet såg jag inte. Trodde det var mossa! Så läckert!

Anna Martina sa...

Jag tycker att du har fångat nyanser av himmelsblått väldigt bra i garnet till min Siri!