måndag 30 december 2013

Liten maskstygnsskola snart hos Tant Kofta

Jag får ofta frågor om hur man gör olika moment inom stickning och därför kommer det finnas små tekniktips här på bloggen framöver. Vill bjuda er på grejer som jag tycker är underlättande och användbara. I morgon åker jag på en veckas semester och när jag kommer tillbaka kommer jag att visa er hur man syr maskstygn eller kitchener stich.
Eftersom jag lever i tron om att kunskaper inte bara sitter i huvudet utan också i kroppen tycker jag att du lär dig lättare genom att göra en liten provlapp. Ta nu chansen och lär dig (om du inte redan kan) inför den lilla kursen kan du förbereda dig enligt följande:
Ta fram tjockt slätt ljust garn i två färger och ett slätt bomullsgarn. Lägg upp ca 16 - 20 m använd sk. skoluppläggning, den uppläggning där man har två trådar vid uppläggningen, en på tummen och en på pekfingret. Använd två olika garner då du lägger upp, det släta bomullsgarnet på tummen och det garn du tänker sticka med på pekfingret. Sticka sedan slätstickning i ca 7cm med en ljus färg och byt sen till en annan ton och sticka 7 cm till.
Klart!
med hej fr. Tant Kofta

1 kommentar:

Efwa - Medea sa...

Ha en underbar semester! Det är du verkligen värd. Det ska bli spännande att se hur du lär ut maskstygn... Alla är värda att få lära sig denna fantastiska teknik.