söndag 18 mars 2012

Som ett byggmax de lux..

Bara att ta för sig, för småfåglar alltså, de skall få välja fritt och göra sig ett vackert färgglatt bo har jag tänkt, ett färgrikt näste. Minns ni förra årets holk med webbkamera HÄR hittar ni de inläggen, då gillade fåglarna Sigges nyklippta päls.
 Så nu återstår att se om de är intresserade av min uppsatta ull, de kanske hellre vi ha mossa (som vi har gott om) eller något annat. Vi får se men jag tror på att de vill ha det fint.
 Log för mig själv när jag läste Kattis inlägg, hon gissade rätt . Lästips till alla, hon har en rolig blogg som jag alltid läser.
 I går plockade jag ur det gamla boet och så här ser det ut, ull, mossa, hundhår och älg.
Lite sunkigt eftersom det regnat in genom taket, nu är det lagat och fint igen.
 De vita lite spretiga håren är älg.
Här ett annat bo som vi hittat, lätt men stabilt som jag hittade på marken. Mossa och små strån, jag är full av beundran och lite gripen av konstruktionen som fågeln gör med näbben som enda redskap.
När jag var färdig med mitt "fågelbyggmax" filmade jag lite och hör ni fåglarna? Nu är det vår!
Kerstin övade trädklättring och allt var toppen.
med hej fr. Tant Kofta

6 kommentarer:

fale artut sa...

Mera klädnypor var det! Våra fåglar får också ull, i alla möjliga färger! Heja!

violykke sa...

Det er altså hyggeligt.

metamorphosis sa...

Spännande att se vad de väljer i år? Vem vet, kke har även fåglar färgpreferenser?

Bibbi sa...

om inte fåglarna hämtar ullen
så har du ju redan att fint påskträd.
Har upplevt fåglar som plockade "rya"
den var 70-tals orange!!

Gärdet sa...

Härlig idé!!!
Kul och se om de föredrar någon speciell färg oxå :)

Maria sa...

Jaha, nu fattar jag. Fåglarna ska hämta ull där til sitt fågelbo. Hoppas du. Jag tänkte att det var istället för påskfjädrar.