måndag 19 mars 2012

Sjal med förhinder

Har alltid mycket som jag måste hinna göra klart i tid. Är en optimist som tvingas se sanningen i vitögat allt för ofta. I tvätthon ligger två sjalar, 3 räta och en avig. De är stickade i två färger och med två olika kvalitéer i samma grovlek 400m/100 gram. Den gröna i mjuk mörkgrön alpacka och en blank merino/silke blandning. Den naturfärgade i samma blanka merino/silke och en garn i en blandning av merino och possum.  
 Nu under helgen har jag insett att jag inte hinner sticka färdigt den sistnämnda så den kan visas under SIV. Hur gör man då?  Jo jag tvättar den halvfärdig med stickan kvar. Varför? undrar ni säkert. Jo för att fibrerna skall gifta sig lite bättre med varandra och bli extra vackra. Possumfibrerna skall burra upp sig och silke/merino garnet skall svälla och blanka till sig.
 Efter tvätt blev den så här, slät botten och ulliga åsar.
Ett försök till en närbild, kanske inte så dumt till sommarens linnebyxor. 
I god tid (för en gångs skull) har jag beställt blankt garn från England till dessa sjalar och annat som skulle med till SIV och nu har paketet kommit bort. Efter många samtal med TNT och Posten har man konstaterat att paketet är borta. "Det står nog på någon terminal någonstans, sånt händer" sa en beskäftig "försvunnengodsutredare" på bred skånska. Det känns lite lustigt att paket innehållande 20 kilo garn kan komma bort.  
med hej fr. Koftan

8 kommentarer:

kråkspark sa...

Så intressant det där med Possum! Vad för slags djur är det?
Jag ahr också länge undrat över varifrån köper du dina garner?

Rosas blog sa...

Så fina dina sjalar blir. Tråkigt när saker kommer bort.
20 kilo är ju inte precis ett litet kuvert!!
Hoppas att de kommer tillrätta.

EvaL8 sa...

Hoppas garnet kommer till rätta, snart. Själv glömde jag min kasse med pågående stickning på bussen idag. Upptäckte det efter några timmar. Ringde bussbolaget och tro det eller ej- efter en kvart kom en buss (till min närmaste hållplats)med min kasse och jag kunde åka på stickcafé. Ha de bra på Grötö.

fale artut sa...

20 kilo garn som kommer bort..... Låter som om någon jobbar på fel plats! Så praktiska stickor som tål lite vatten, dessutom vackra! Är du nöjd med dem? Finfina kort!

liene sa...

Hej! Jag vill inte att du tror att jag gläds åt det ....
Men i våran erfarenhet även 4/5 stycken lådor a`la 20 kg med kan gå vilse....samma idiotiska svar vi vet ingenting nästa fråga oftast är har du försäkrat godset....
Annan gång dök upp dock 20 kg garn som vi inte hade en aning att det gått vilse....
Ledsen för Din skull ...men det kan duka upp mycket senare om det inte har fått förfärlig öde att trilla isär och finns inte ett chans att fastställe vems är den
Dock väldigt konstigt att den har hänt med TNT ...jag kunde föreställa sådana billiga tryck företag som går på auktioner och billigaste pris vinner...
Kram Liene
Snygg garn kombo....

metamorphosis sa...

Hoppas garnet hittar sig fram till sist. Det låter ju konstigt att det bara kan försvinna...

Så smart att utnyttja de olika garnernas kvalitet på det där sättet!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Garnet kom fram, dagen innan jag åkte till Grötö.

Efwa - Medea sa...

Wow, vilken tur att garnet kom fram. Förhoppningsvis blir det så med mitt mönster till raka rör också. Jag köpte det av dig förra året med brunt filisilk och la det i att-göra-någon-gång-högen. Och för någon vecka sedan fick jag för mig att provsticka men hittade inte mönstret. Men det kommer nog fram nån gång.
Ljuvlig sjal med slätt och ulligt blandat!